חצר - איתרבאי משום יד, ולא גרעה משליחות.
גבי גט, דחוב הוא לה - אין חבין לאדם אלא בפניו.
גבי מתנה, דזכות הוא לו - זכין לאדם שלא בפניו.
גבי מתנה דזכות הוא לו זכין לו לאדם שלא בפניו - ושלא מדעתו. דאנן סהדי, דניחא ליה שתהא שלוחו. הלכך, כי ליתיה בצד חצרו, דליכא לדמויי לידה, דאינה סמוכה לה - תיפוק לה זכייתה משליחותה. כי היכי דשלוחו זוכה לו שלא בפניו, חצרו נמי זוכה לו שלא בפניו. ומיהו, גבי מציאה כי ליתיה גבה, דלא נפקא זכייתה משום יד - ליכא לרבויי משליחות. דגבי שליחות איכא דעת השולח או דעת שליח, אבל חצר, ליכא לא דעת שולח ולא דעת שליח - הלכך בעינן דעת אחרת מקנה אותו:
גופא: "ראה אותן רצין אחר המציאה וכו'".
אמר רבי ירמיה אמר רבי יוחנן: והוא שרץ אחריהן ומגיען.
בעי רבי ירמיה: במתנה היאך?
קבלה מיניה ר' אבא בר כהנא, אע"פ שרץ אחריהן ואין מגיען.
בעי רבא: זרק ארנקי בפתח זה ויצא בפתח אחר מהו?
זרק ארנקי - והפקירו לכל הקודם:
אויר שאין סופו לנוח: כמונח דמי, או לא?
שאין סופו לנוח - בתוך האויר:
כמונח דמי - וקנאו בעל הבית הראשון, או לאו כמונח דמי. להכי בעי אויר שאין סופו לנוח בתוך הבית כמונח דמי - דאילו אויר שהיה סופו לנוח בתוך הבית, פשיטא לן דאפילו קדם איש אחר וקלטה בתוך האויר - לא קנה. דמשנכנס לאויר - קנאו בעל הבית. דתנן במסכת גיטין (דף עט.) היתה עומדת בראש הגג, וזרק לה גט, כיון שנכנס לאויר הגג - הרי זו מגורשת. הוא למעלה והיא למטה כיון שיצא מרשות הגג: נמחק או נשרף הרי זו מגורשת:
אמר ליה רב פפא לרבא. ואמרי לה, רב אדא בר מתנה לרבא. ואמרי לה, רבינא לרבא: לאו היינו מתניתין?
ראה אותן רצין אחר המציאה. ואמר רבי ירמיה אמר רבי יוחנן: והוא שרץ אחריהן ומגיען.
ובעי רבי ירמיה במתנה היאך? וקבלה מיניה רבי אבא בר כהנא, במתנה אף על פי שרץ אחריהן ואין מגיען?
ואינו מגיען - אלמא מתגלגלים ויוצאין הן, ואין סופן לנוח, וקאמר דקנה ליה שדהו:
אמר ליה מתגלגל קאמרת?! שאני מתגלגל, דכמונח דמי:
Class with Yakov
מתני' מציאת בנו ובתו הקטנים
מציאת בנו ובתו הקטנים כו' - בנו קטן - בגמרא מפרש מ"ט. בתו הקטנה - בכתובות (דף מו:) ילפינן לה מקראי, דקטנה ואף נערה, כל שבח נעוריה לאביה: [עי' בתוד"ה אמר ר' יוחנן יב ע"ב, שסוברים שהוא מטעם איבה, ומדרבנן]
מציאת עבדו ושפחתו הכנענים
מציאת עבדו ושפחתו הכנענים שלו - שהרי גופו קנוי לו עולמית. כדכתיב: (ויקרא כה) והתנחלתם וכו':
מציאת אשתו
מציאת אשתו - רבנן תקינו ליה, משום איבה:
הרי אלו שלו.
מציאת בנו ובתו הגדולים.
מציאת עבדו ושפחתו העברים.
מציאת עבדו ושפחתו העברים - בגמ' פריך, לא יהא אלא פועל, דאמרינן לעיל (דף י.) מציאתו לבעל הבית?:
מציאת אשתו שגירשה, אע"פ שלא נתן כתובה
- הרי אלו שלהן:
גמ' אמר שמואל: מפני מה אמרו מציאת קטן לאביו?
מפני מה אמרו מציאת קטן לאביו - בשלמא בתו ואשתו, טעמא מפרש להו במקומן, בכתובות [ (דף מו:) ], אלא בנו טעמא מאי?:
שבשעה שמוצאה מריצה אצל אביו, ואינו מאחר בידו.
מריצה אצל אביו - הלכך, כשמגביה לצורך אביו הגביהה[1]:
למימרא, דסבר שמואל: קטן לית ליה זכייה לנפשיה, מדאורייתא[2]?
והתניא: השוכר את הפועל - ילקט בנו אחריו. למחצה לשליש ולרביע - לא ילקט בנו אחריו.
ילקט בנו אחריו - מותר לבנו של פועל, אם עני הוא, ללקוט אחר אביו, לקט הנושר. אבל אם קבל הפועל את השדה למחצה לשליש ולרביע - עשיר הוא, והרי הוא כבעל הבית בשדה זה. ולא ילקט בנו אחריו, לפי שלקט בנו לאביו:
רבי יוסי אומר: זבין כך ובין כך - ילקט בנו ואשתו אחריו.
בין כך ובין כך כו' - דאם האב עשיר - הבן עני, וזוכה לעצמו:
תוס' ואמר שמואל: הלכה כרבי יוסי.
תוס' אי אמרת בשלמא קטן אית ליה זכייה לנפשיה[3] - כי קא מלקט, לנפשיה קא מלקט, ואבוה מיניה קא זכי.
אלא אי אמרת קטן לית ליה זכייה לנפשיה - כי קא מלקט, לאביו קא מלקט. תוס' אבוה עשיר הוא, אמאי אשתו ובנו מלקט אחריו?
תוס' שמואל, טעמא דתנא דידן קאמר, וליה לא סבירא ליה.
טעמא דתנא דידן קאמר - מפני מה אמרו מציאת קטן לאביו:
וליה לא ס"ל - דמציאת קטן לאביו:[4]
וסבר רבי יוסי קטן אית ליה זכייה מדאורייתא?
והתנן: חמציאת חרש שוטה וקטן - יש בהן משום גזל, מפני דרכי שלום.
רבי יוסי אומר: גזל גמור.
ואמר רב חסדא: גזל גמור מדבריהן.
מדבריהם - מפני דרכי שלום:
נפקא מינה - להוציאה בדיינין.
ונפקא מינה - מדר' יוסי - הא אתא לאשמועינן, דהחמירו חכמים בתקנתן כגזל גמור, להוציאו בדיינין. וכיון דמדאורייתא לית ליה זכייה, נמצא אביו גוזל את העניים[5]:[6]
אלא אמר אביי: עשאוה, כמי שהלכו בה נמושות - דעניים גופייהו מסחי דעתייהו.
סברי: בריה דהיאך מלקטי ליה.
אלא אמר אביי - רבי יוסי נמי כתנא דידן ס"ל, דקטן לית ליה זכייה. וגבי לקט היינו טעם, דכיון דיש לו לפועל זה בנים ואשה - עניים עצמן מייאשי מלקט שלה. לפיכך, עשאוה כשדה שהלכו בו הנמושות. דתנן: (פיאה פ"ח מ"א) "מאימתי כל אדם מותרין בלקט - משילכו בו הנמושות" - לקוטי בתר לקוטי. דמההיא שעתא מסחו עניים דעתייהו מיניה, והכא נמי, מסחו דעתייהו כו':
א"ל רב אדא בר מתנה לאביי: טוכי מותר לאדם להרביץ ארי בתוך שדהו, כדי שיראו עניים ויברחו?
אלא אמר רבא:
חצר משום יד אתרבאי ולכך כי הוי דומיא דיד דהיינו כשהוא . בצד חצרו קונה אפילו בע"כ או אפילו קטנה בידה וכשאינה סמוכה לחצרה דלא הוי דומיא דיד לא תימא כי היכי דאין לו דין יד הכי נמי אין לו דין שליחות אלא לא גרע משליחות ובמידי דזכות כמו מתנה קנה ואפילו אינו עומד בצד חצרו ואפילו אינה משתמרת ובמציאה דאין דעת אחרת מקנה אותה בעינן משתמרת ובגט דחוב הוא לה אפילו במשתמרת אינה מתגרשת דלא עדיפא משליחות דאין חבין לאדם שלא בפניו:
ויצא בפתח אחר. ל"ג ואפקריה דהא חשיב ליה דעת אחרת מקנה אותו דמייתי ראיה ממתנה ואי אפקריה אם כן מיד כשיצא הארנקי מידו היה הפקר ובשעת זכייה ליכא דעת אחרת אלא ל"ג ואפקריה ולעולם היא שלו עד שיזכה בה אחר:
תוס' ד"ה ואמר שמואל הלכה כרבי יוסי
ואמר שמואל הלכה כרבי יוסי. תימה, דבפ' כל הגט: (גיטין דף ל. ושם ד"ה כיחידאה) לא בעי שמואל, לאוקמי מתניתין דהמלוה מעות את הכהן ואת הלוי [להיות מפריש עליהן מחלקן] כרבי יוסי[7] - דכיחידאה לא מוקמינן[8]. והכא פסיק הלכה כמותו[9]?
וי"ל, דדוקא הכא גבי לקט פסיק כוותיה מהאי טעמא: "דמסתמא עניים גופייהו ניחא להו כו'".[10] והא דאוקמי בפרק כל הגט (שם) כרבי יוסי -[11] היינו רבי יוסי דפ' הלוקח עובר פרתו (בכורות דף יח. ושם ד"ה עשו) דאמר: [במתניתין שם יז, א רחל שלא ביכרה, וילדה שני זכרים, ויצאו שני ראשיהן כאחד ... אחד לו ואחד לכהן .. וחייב במתנות. ור' יוסי פוטר. ובדף י"ח א, מבאר] כל שחליפיו ביד כהן - פטור מן המתנות. ומפרש טעמא בגמ' משום דעשו את שאינו זוכה כזוכה - דהוי דומיא דהמלוה מעות, דהוו חליפין ביד כהן, דהיינו מעות, ועשו כאילו זכה במעשר עצמה.[12]
והא דקרי ליה "יחידאה" אע"ג דבבכורות לא פליג אלא ר"מ?
מ"מ, רבנן דפליגי עליה הכא גבי לקט, כ"ש דפליגי עליה התם גבי מתנות:
תוס' ד"ה אי אמרת בשלמא דאורייתא
אי אמרת בשלמא דאורייתא. תימה, מנ"ל, דלר' יוסי קטן זוכה מן התורה? וכן בסמוך דפריך: "וסבר רבי יוסי מציאת קטן דאורייתא?". ומנ"ל? ודלמא אינה אלא מדרבנן, ואביו לא זכה מיניה כלל, ולהכי מלקט אחריו?
וי"ל, דמסתמא, לא פליג ר' יוסי אכמה משניות דפרקין, ודפרק חלון (עירובין דף עט: ושם), ודמסכת מעשר שני (פ"ד מ"ד) דמייתי בפרק התקבל (גיטין דף סה. ושם) - דלכולהו משניות, יד בן כיד אביו.
וא"ת, ונימא: לעולם זכי לנפשיה מדרבנן, ובתר הכי זכי אבוה מיניה משום איבה, ומשום הכי מלקט?
וי"ל, דמדרבנן, אין סברא שיתקנו שתי זכיות, שיזכה הבן קודם ואח"כ יזכה האב ממנו. אלא אי מדרבנן הוא - בשעת זכיית הבן בא לו זכיית האב. משום דבשעת הגבהה לוקחה להריצה לאביו. אלא ודאי זכה לנפשיה מדאורייתא, ואבוה זכה מיניה משום איבה, שסמוך על שלחנו:
תוס' ד"ה ואבוה עשיר הוא
ואבוה עשיר הוא. לאו דוקא עשיר, אלא כלומר: כיון שיש לו חלק בשדה - חייב בלקט. כדדרשינן לר"א פ"ק דגיטין (דף יב. ושם) "לא תלקט לעני, להזהיר עני על שלו".
ולרבנן נמי,[13] - או נפקא להו מקרא אחרינא או תרתי ש"מ:
תוס' ד"ה שמואל טעמא דתנא דידן קאמר
שמואל טעמא דתנא דידן קאמר. וא"ת, אמאי לא אוקמה בטעמא דידיה, דסבר שמואל דזכי לנפשיה מדאורייתא, ומדרבנן אבוה זכי מיניה משום איבה, וכרבי יוסי?
וי"ל, דקטן דקתני במתני', משמע ליה בקטן ממש ואע"פ שאינו סמוך על שלחנו. ואילו היה זוכה לעצמו מן התורה, לא היה להם לתקן שיזכה אביו, כיון דליכא איבה, שהרי אינו סמוך על שולחנו. אלא ודאי לא זכי לנפשיה כלל אלא לאביו, שבשעת הגבהה מגביה לצורך אביו:
עין משפט ונר מצוה
מתוך: עין משפט ונר מצוה/בבא מציעא/פרק א (עריכה)
צו א ב מיי' פ"ה מהל' גירושין הלכה ב , ומיי' פ"ד מהל' זכייה ומתנה הלכה ב , [ רב אלפס כאן , ובגיטין פ"ח דף קפד. ]:
צז ג טור ושו"ע חו"מ סי' רמג סעיף כד:
צח ד מיי' פ"יז מהל' גזילה ואבידה הלכה יג , סמ"ג עשין עד , טור ושו"ע חו"מ סי' ער סעיף ב:
צט ה מיי' פ"יז מהל' גזילה ואבידה הלכה יג , ומיי' פ"יב מהל' אישות הלכה ג , ומיי' פ"כא מהל' אישות הלכה א , סמ"ג עשין עד וסי' מח , טור ושו"ע חו"מ סי' ער סעיף ב , וטורושו"ע אה"ע סי' סט סעיף ג , וטור ושו"ע אה"ע סי' פד:
ק ו מיי' פ"יז מהל' גזילה ואבידה הלכה יג , סמ"ג עשין עד , טור ושו"ע חו"מ סי' ער סעיף ב, וטור ושו"ע אה"ע סי' פד:
קא ז מיי' פ"ד מהל' מתנות עניים הלכה יא:
קב ח מיי' פ"יז מהל' גזילה ואבידה הלכה יב , סמ"ג עשין עד , טור ושו"ע חו"מ סי' ער סעיף א: